Harley wint buiten VS aan populariteit

Harley-Davidson heeft in het eerste kwartaal van het jaar meer motorfietsen aan de man gebracht, dankzij hogere verkopen buiten de Verenigde Staten. Op de thuismarkt verkocht Harley een fractie minder motorfietsen. De VS zijn goed voor meer dan de helft van het totaal.

In totaal vond Harley voor krap 57.500 nieuwe motorfietsen een eigenaar. Europa, het Midden-Oosten en Afrika waren goed voor 10.210 voertuigen, een stijging met krap 9 procent ten opzichte van een jaar eerder. In Azië steeg het aantal verkochte motorfietsen met 6,6 procent tot 7566. De verkopen in Latijns-Amerika liepen sterk terug. Die daling werd weer teniet gedaan door een stevige verkoopplus in Canada.

In de VS daalden de verkopen met 0,5 procent tot 35.326 motorfietsen. Enerzijds kampt Harley op de thuismarkt met toegenomen concurrentie. Daarnaast blijven de verkopen achter in regio's waar de malaise in de olie-industrie het meest wordt gevoeld, aldus de motorfietsenfabrikant.

Drie nieuwe modellen
De wereldwijde verkopen vielen uiteindelijk 1,4 procent hoger uit. De omzet steeg tot 1,58 miljard dollar (1,4 miljard euro), tegen 1,51 miljard dollar een jaar eerder. De nettowinst daalde van 270 miljoen dollar, naar 250 miljoen dollar. Harley houdt voor heel 2016 vast aan een verkoopplus van 1 tot 3 procent. Om de verkoop aan te jagen kondigde Harley eerder aan dit jaar circa 70 miljoen dollar extra uit te geven aan marketingactiviteiten.

Drie nieuwe modellen moeten de verkopen een verdere impuls geven. Sinds begin maart zijn de Low Rider S en de CVO Pro Street Breakout in de verkoop gegaan. Vanaf mei is ook de nieuwe Harley-Davidson Roadster verkrijgbaar.

Harley wint buiten VS aan populariteit
Harley wint buiten VS aan populariteit (Foto: ANP)