Betalen via iDEAL wint verder terrein

iDEAL was afgelopen jaar wederom het meest gebruikte betaalmiddel bij online winkelen. Het aandeel betalingen via de dienst groeide afgelopen jaar tot 56 procent.

Van de ruim 142 miljoen online aankopen die Nederlanders in 2015 deden, zijn er 80 miljoen afgerekend met iDEAL. In 2014 werden nog 66 miljoen aankopen via iDEAL afgerekend. Daarmee had de dienst destijds een aandeel van 54 procent.

Uit cijfers van de eCommerce Payment Monitor, uitgevoerd door marktonderzoeker GfK, bleek maandag verder dat naast iDEAL ook betalingen via creditcards en PayPal terrein winnen. Dit gaat ten koste van traditionele betaalwijzen als machtiging en acceptgiro.

Uitbreiding
In 2015 werd de creditcard bij 17 miljoen online aankopen gebruikt, een stijging met 24 procent ten opzichte van een jaar eerder. PayPal was goed voor 7 miljoen transacties, wat ruim een derde meer was dan in 2014. Het aantal betalingen via smartphones nam toe tot 8,9 miljoen, tegen 5,8 miljoen een jaar eerder. Daarmee wordt nu circa 6 procent van de aankopen via het mobieltje gedaan.

Betaalvereniging Nederland verwacht dat traditionele betaalmethoden zoals acceptgiro en overboeken verder terrein zullen verliezen. Daarom is een proef gestart om te onderzoeken of iDEAL kan worden uitgebreid met QR-codes. Hiermee kunnen ondernemers hun klanten onder andere veilig en makkelijk achteraf laten betalen op het moment van afhalen of bezorgen.

Betalen via iDEAL wint verder terrein
Betalen via iDEAL wint verder terrein (Foto: ANP)