Veel 'moslimkinderen' hebben radicale ideeën

De Haagse wethouder Ingrid van Engelshoven maakt zich zorgen over schoolkindertjes die door hun omgeving of van huis uit zijn vergiftigd met radicale, islamitische ideeën. Zij vermoedt dat er alleen al in de hofstad tientallen kinderen zijn die sympathie hebben voor IS en/of staan te juichen bij islamitische aanslagen in westerse landen.

De gemeente is zich van het probleem bewust en maakt er werk van. "We organiseren regelmatig bijeenkomsten om mensen in het onderwijs handvatten te geven hoe te handelen als ze denken dat kinderen radicaliseren", aldus een woordvoerder.

Een CDA-raadslid in Eindhoven, Ibrahim Wijbenga, constateert hetzelfde. Ibrahim, zelf moslim, is een zeldzaam geval van iemand die geen moeite heeft om de vinger op de zere plek te leggen bij de moslimgemeenschap. Hij signaleert dat dit probleem op meerdere plaatsen speelt. Vooral in grote steden zijn er hele klassen vol kinderen die de boodschap meekrijgen dat ze zich anti-educatief moeten opstellen. Het rare boekje getiteld 'Koran' lijkt belangrijker te zijn dan het lesmateriaal, voor sommigen.

Volgens de -bij niet alle moslims even populaire- Imam Yassin Elforkan, gaat het in veel gevallen om stoerdoenerij. "Andere jongeren zijn echt onder de indruk van IS. Het is ook bekend dat kinderen van jonge leeftijd naar filmpjes van IS kijken. Je zou de dialoog met hen moeten voeren. Leerkrachten vinden het soms eng om over te praten."

Zelfs in Arnhem is de problematiek met islamgekte bekend. "De verharding in het maatschappelijk debat is ook merkbaar in Arnhem en dus ook op Arnhemse scholen", stelt een spreekbuis van de gemeente die geen moeite heeft om externe zaken als oorzaak aan te wijzen. "Uiteenlopende meningen en beelden over onder andere de vluchtelingenproblematiek en de conflicten in het Midden-Oosten zorgen in sommige gevallen voor onbegrip en frustratie bij ouders, jongeren en in sommige gevallen zelfs bij kinderen".

Veel basisscholen krijgen het vuur aan de schenen gelegd van ouders die hun religie boven normale normen en waarden stellen. Dit uit zich in kinderen die hun vingers in hun oren steken tijdens muziekles (muziek is haram) en/of klasgenootjes erop aanspreken dat ze ham op hun bammetjes hebben. Ook zijn er gevallen bekend van salafistische moeders die op hoge poten de school duidelijk maken dat hun vrouwelijk kroost niet naast een jongetje in de klas mag zitten.

Amsterdam en Rotterdam steken hun kop nog diep in het zand en zeggen van niets te weten. PvdA-kamerlid Marcouch weet echter te melden dat er in de hoofdstad een behoorlijk lijstje te maken is van scholen waar hetzelfde gebeurt. Ook andere steden durven de wantoestanden nog niet te benoemen.

In het rapport 'Twee werelden, twee werkelijkheden (PDF)', een onthutsende constatering van de tweedeling in de maatschappij, werd al duidelijk dat dit geen klein probleempje is dat je even met een kopje thee en eventueel een koekje erbij, oplost.