Even slim, maar niet dezelfde kans

Thijs en Tim zijn even oud en even slim en wonen bij elkaar in de buurt. De ouders van Thijs zijn hoogopgeleid, de ouders van Tim niet. En daardoor heeft Thijs meer kansen om zelf een goede opleiding te krijgen dan Tim. Thijs komt waarschijnlijk beter terecht dan Tim. Kinderen met dezelfde talenten krijgen niet dezelfde mogelijkheden, concludeert de Inspectie van het Onderwijs.

Volgens de inspectie is er een tweedeling in het onderwijs. Dat komt onder meer doordat hoogopgeleide ouders meer bezig zijn met de opleiding van hun kind. Ze kiezen bewust voor een bepaalde basisschool en daarna voor een specifieke middelbare school. Als hun kind vertraging dreigt op te lopen, trekken ze eerder aan de bel. En ze doen meer om hun kind weer op gang te helpen, bijvoorbeeld met bijspijkercursussen.

Mogelijk hebben leraren en schoolleiders wel vooroordelen en denken ze onbewust dat kinderen van hoogopgeleide ouders beter presteren. Die zouden dan kansen krijgen die andere kinderen niet krijgen. Volgens de inspectie wordt er daardoor niet genoeg gedaan met de talenten die intelligente kinderen van laagopgeleide ouders hebben.

Inkomen
Politiek en onderwijs maken zich zorgen. "Talent en motivatie moeten uitgangspunt zijn bij je schoolkeuze, niet het inkomen of opleidingsniveau van je ouders", vinden minister Jet Bussemaker en staatssecretaris Sander Dekker van Onderwijs. "We willen niet terug naar de tijd dat kinderen die voor een dubbeltje worden geboren, geen kwartje kunnen worden. Alle kinderen moeten hun talenten kunnen ontplooien, ongeacht hun achtergrond", vindt de koepel van basisscholen, de PO-Raad.

De christelijke scholen organisatie Verus wil dat er meer 'brede brugklassen' komen en dat kinderen pas na het eerste jaar naar vmbo, havo of vwo gaan.