Omzet McDonald's dikt aan in Nederland

McDonald's ziet zijn omzetgroei in Nederland versnellen. Ruimere openingstijden en nieuwe toevoegingen aan het assortiment, zoals de in oktober ingevoerde Maestro Burger, wisten vorig jaar meer klanten naar de hamburgerrestaurants te trekken. Vooral in het laatste kwartaal gingen de zaken goed.

De omzet steeg in 2015 met 3,4 procent tot 673,8 miljoen euro. Daarmee ging de groei beduidend harder dan de toename van 1,1 procent in 2014. De keten verwelkomde in ons land vorig jaar daarbij 1,8 procent meer gasten, werd woensdag bekend.

Topman Manu Steijaert van McDonald's Nederland rekent voor 2016 op een verdere omzetgroei. Nederland behoorde vorig jaar tot de sterkst groeiende markten van McDonald's wereldwijd, samen met onder meer Polen en China. Volgens Steijaert was Nederland ook een van de vijftien meest winstgevende markten van het internationale concern. Precieze cijfers wilde hij in dat verband niet noemen.

Vernieuwen
Het fastfoodbedrijf, dat in 2015 wereldwijd een omzet behaalde van omgerekend bijna 23 miljard euro, zet in Nederland vooral in op het vernieuwen en moderniseren van zijn restaurants. Afgelopen jaar hield McDonald's onder meer een proef waarbij mensen zelf hun eigen burger kunnen samenstellen. Die optie wil de keten dit jaar gaan aanbieden in 150 restaurants. Kleinschalige proeven met koffietent McCafé en de Salad Bar lopen nog.

Achter de schermen wordt verder gewerkt aan de mogelijkheid om mobiel bestellingen te plaatsen. Die optie wordt naar verwachting in 2017 geïntroduceerd. Het gaat dan wel om orders die bij de winkel moeten worden afgehaald. Steijaert ziet vooralsnog geen kansen in het thuisbezorgen van burgers, frietjes en andere snacks.

Filialen
McDonald's bouwt in Nederland ook nog steeds restaurants bij: vorig jaar vier en dit jaar weer zes. Er werken nu circa 17.000 medewerkers in 246 filialen.

Omzet McDonald's dikt aan in Nederland
Omzet McDonald's dikt aan in Nederland (Foto: ANP)