Consumentenbond: weg met het Vinkje

Het Vinkje voor een bewuste of gezondere keuze op voedingsmiddelen is verwarrend en moet verdwijnen, zegt de Consumentenbond. Daarom begint de bond de campagne 'Weg met het Vinkje'. Duizend consumenten kregen vragen voorgelegd over het Vinkje.

Bijna 80 procent weet niet precies wat de Vinkjes betekenen en 85 procent weet niet wat het verschil is tussen het groene (gezondere keuze) en het blauwe (bewuste keuze) Vinkje. Het Vinkje is bedoeld om consumenten te helpen bij het kiezen van gezondere producten.

Ook geeft het Vinkje te weinig informatie over hoe gezond een voedingsmiddel is. Ze lijken daardoor gezonder dan ze in werkelijkheid zijn en dat zet consumenten op het verkeerde been. "Producten zoals chocolademelk, mueslirepen, popcorn, (oplos)soep en achterham die veel zout, suiker en/of verzadigd vet bevatten, kunnen toch een Vinkje krijgen", zegt de bond.

De Consumentenbond twijfelde al bij de introductie in 2012 aan het Vinkje. De bond gaat minister Edith Schippers (Volksgezondheid) vragen de verlenging van het Vinkje per 1 mei tegen te houden.

Een woordvoerder van de stichting Ik Kies Bewust, de uitgever van het Vinkje, kon maandagochtend nog geen inhoudelijke reactie geven.

 

Weet jij wat de groene en blauwe Vinkjes op verpakkingen betekenen? En waarom staan ze ook op patat, chips en chocomel? Het Vinkje is verwarrend en geeft te weinig informatie over hoe gezond ons eten is. Hier lees je meer http://bit.ly/22xWbkW.Daarom starten we vandaag een campagne tegen dit misleidende Vinkje. Doe je mee? Duim omhoog.

Geplaatst door Consumentenbond op maandag 21 maart 2016

Consumentenbond: weg met het Vinkje
Consumentenbond: weg met het Vinkje (Foto: ANP)