Storm van kritiek na kwalificatie-debacle in F1

Zelden was iemand zo uitgesproken als Red Bull-teambaas Christian Horner. "We moeten ons verontschuldigen aan alle fans en kijkers," stelt de Brit na afloop van de kwalificatie voor de grote prijs van Australie. Voor het eerst werd de nieuwe kwalificatie-opzet uitgeprobeerd waarbij er iedere zoveel tijd een rijder afvalt. Mede doordat er de laatste minuten niemand meer de baan op reed, werd het een totaal debacle. "Dit is niet zoals kwalficatie hoort te zijn," gaat Horner verder. "De intenties voor de verandering waren goed, maar we moeten accepteren dat het niet werkt, we fout zaten en we het snel moeten aanpassen."

Sebastian Vettel, die zich als derde kwalificeerde, maakt het nog pijnlijker door te stellen dat de rijders het debacle al hadden zien aankomen. "Ik had zelfs tijd om me om te kleden voor de persconferentie," zegt de Duitser, cynisch doelend op het feit dat hij drie minuten voor het einde van Q3 al uit zijn wagen stapte. "We hebben allemaal aangegeven dat dit zou gebeuren, dus ik snap de verbazing niet. Ons werd gezegd om af te wachten en het eerst maar eens te zien, nou, we hebben afgewacht en we hebben het gezien."

Wereldkampioen en polesitter Lewis Hamilton sluit zich bij zijn collega aan. Ook volgens hem had men kunnen weten dat er op het eind niemand meer zou rijden. "Mijn engineers zeiden van te voren al dat dit zou gebeuren," zegt de Brit. "En dat hebben ze aan de FIA en de FOM laten weten, maar ze werden genegeerd." Toch wil Hamilton niet terug naar het oude systeem. "Laten we een nieuwe manier vinden. Misschien moet iemand proberen om uit te vinden wat de fans willen. Heeft iemand het hen gevraagd? Ik weet zeker dat zij meer actie willen zien."

Mercedes-teambaas Toto Wolff noemt het nieuwe systeem 'rubbish'. "Ik ben de eerste die zegt dat we de sport niet moeten afkraken, maar wanneer het bewijs zich voor je ogen voltrekt, kan je niet je ogen sluiten en het ontkennen. Het nieuwe systeem is onzinnig, veel te ingewikkeld om te volgen en op het eind rijdt er niemand meer. De nadelen wegen zwaarder dan de voordelen, dat is duidelijk. Dit is de verkeerde oplossing en we moeten nadenken over wat we nu gaan doen."


Horner wil terug naar het oude systeem. "En wel vóór de eerstvolgende race," stelt hij dwingend. Bernie Ecclestone is het daar niet mee eens. "Wat we vandaag zagen was crap. Maar als we terug gaan naar het oude systeem, weet ik al precies wat er gaat gebeuren: Mercedes staat dan op één en twee." Dat was nu overigens ook het geval, want wanneer het gaat om rauwe snelheid lijkt ook dit jaar Mercedes een klasse apart. Hoe en waarom Ecclestone er dan ook voor wil zorgen dat langzamere deelnemers vooraan kwalificeren blijft vooralsnog onduidelijk, maar dat er iets gaat veranderen lijkt na één weekend al zeker.