Online daten: liefde op het tweede gezicht

De keuze om wel of niet met iemand te daten, zoals via een datingsite of app als Tinder, wordt beïnvloed door de profielfoto's die eerder zijn bekeken. De eerder waargenomen foto blijft even hangen in het brein en heeft hierdoor invloed op hoe je de profielfoto bekijkt die je daarna ziet. Dat blijkt uit onderzoek van een groep wetenschappers van de Vrije Universiteit Amsterdam en de University of Sydney (Australië).

Als je een persoon op een foto aantrekkelijk vindt, zie je de foto die erna komt ook rooskleuriger. VU-onderzoeker Erik van der Burg spreekt van 'liefde op het tweede gezicht'.

Het effect is te verklaren doordat het brein traag is. Als we een gezicht zien, zorgt dat voor activatie in het brein. Wanneer dit gezicht verdwijnt, dan zal deze activatie niet direct verdwijnen. "Bij het zien van een nieuw gezicht is onze waarneming dus niet een zuivere waarneming van de realiteit, maar een combinatie van wat we op dat moment zien en wat we zojuist hebben waargenomen", aldus Van der Burg.

Online daten: liefde op het tweede gezicht
Online daten: liefde op het tweede gezicht (Foto: BuzzT)