'PowNed verdwijnt van radio en televisie'

PowNed verdwijnt binnen vijf jaar van radio en televisie. De omroep wil zich volledig gaan richten op internet, zegt voorzitter Dominique Weesie donderdag in het AD.

Het budget van PowNed gaat nu grotendeels op aan televisieuitzendingen terwijl het bereik mager is. "Op Facebook hebben we meer dan 500.000 likes en op onze website meer dan drie miljoen unieke bezoekers per maand. Daar is het dus voor ons te halen," aldus Weesie. "Dat geld kan ik net zo goed gebruiken voor internet. Online is veel goedkoper."

Het maken van programma's is duur. De helft van het geld voor elke aflevering gaat naar zaken als geluid en regie. Weesie: 'Voor 45.000 euro kan ik een uitzending maken van 45 minuten, maar ook 45 filmpjes maken.' Online kan PowNed elk moment van de dag haar geluid laten horen.

NPO 3
Weesie denkt ook dat het niet te lang meer duurt voordat NPO 3 verdwijnt. 'Dat moment willen we voor zijn. NPO 3 blijft sappelen, het is een stiefkindje van de NPO.' De PowNed-oprichter hoopt dat de omroep binnen twee jaar alleen nog programma's maakt voor internet. Weesie wil wel in het omroepbestel blijven. 'We willen de eerste publieke omroep worden die volledig online gaat. En binnen de publieke omroep kunnen we gebruikmaken van veel kennis, kunde en content.'

PowNed heeft nog tot 2020 de tijd om aan de eis van 150.000 betalende leden te voldoen en om door te mogen als omroep. Weesie wil voor die deadline al volledig online actief zijn.

'PowNed verdwijnt van radio en televisie'
'PowNed verdwijnt van radio en televisie' (Foto: BuzzE)