Wakker dier vs Happy Meal; McD reageert

Wakker Dier richt zijn pijlen op de kipnuggets van fastfoodketen McDonald's. De dierenorganisatie begint donderdag een campagne tegen de stukjes kip in de Happy Meal-maaltijden voor kinderen. Die komen van plofkip, zegt Wakker Dier.

Wakker Dier gebruikt voor de campagne vier 'plofkipjes', een parodie op de speeltjes die kinderen bij een Happy Meal krijgen. Die heten Fatty (naar de snelle groei van de kippen), Cripple (omdat de kippen kreupel zouden worden), Puffy (omdat de kippen snel last van warmte hebben) en Blisty (omdat ze voetzweren zouden krijgen).

Wakker Dier voert al langer campagne tegen plofkippen bij supermarkten en in de horeca.

Inmiddels heeft McDonald's op de aantijgingen van het lobbyclubje gereageerd middels een officieel statement.

McDonald’s is op de hoogte van de campagne waarin Wakker Dier een ernstig vertekend beeld schetst over onze kip. Ieder kipproduct van McDonald’s voldoet aan de hoogste kwaliteitsnormen, waarbij voedselveiligheid niet ter discussie staat.

Zoals we al vaker hebben gesteld, gebruikt McDonald’s reguliere kip van vaste en gecertificeerde leveranciers, die tijdens het productieproces met respect en zorg omgaan met de kippen. Wij zijn open en transparant over onze kipketen. Daarom hebben we Wakker Dier al eerder uitgenodigd om onze kipketen te komen controleren. Daar zijn zij tot op de dag van vandaag niet op ingegaan.

McDonald’s hanteert hoogwaardige standaarden voor onze kipleveranciers, die overigens zelf ook gebaat zijn bij gezonde kippen. McDonald’s zet zich in voor dierenwelzijn met eigen dierenwelzijn-indicatoren bij alle leveranciers, die wij constant monitoren. Bovendien hanteert McDonald’s strengere eisen op het gebied van dierenwelzijn dan nationale en Europese wetgeving vereist. Het gehele productieproces wordt ook door onafhankelijke gerenommeerde externe auditbureaus gecontroleerd.

Bij het nemen van stappen in de productie van ons kippenvlees nemen wij altijd de balans tussen dierenwelzijn, milieu en betaalbaarheid voor onze gasten in acht. We kijken continu op welk gebied we kunnen optimaliseren. Zo voeren we op dit moment een pilot uit met een leverancier en het Wageningen University & Research centre, waarbij we streven naar het verbeteren van dierenwelzijn door kippen meer daglicht en afleiding te bieden.


Deze nuance wilden we je niet onthouden.

Update:
Reactie van McDonald's toegevoegd

Campagne Wakker Dier tegen Happy Meal
Campagne Wakker Dier tegen Happy Meal (Foto: ANP)