'Motortje in fiets is achterhaald, elektromagnetische wielen zijn het nu'

De wielerwereld is in rep en roer door de ogenschijnlijke mechanische fraude op het WK veldrijden, waar een favoriete betrapt werd met een motortje in haar fiets - naar eigen zeggen overigens niet van haarzelf. De bekende Italiaanse fietsexpert en auteur Claudio Ghisalberti zegt dat een motortje in de fiets echter al lang en breed achterhaald is. "Het is de doping van de armen, lang voorbijgestreefd", zegt hij tegenover La Gazzetta dello Sport.

"Ik heb in de afgelopen jaren wel meer dan 1200 motortjes verkocht. Dat speelt al veel langer dan sinds 2010 en ik heb ook met hele goede renners gewerkt", beweert Ghisalberti. Technologisch zou men inmiddels echter al veel verder zijn, met nieuwe snufjes. "Veel meer geavanceerd en tien keer zo duur." Waar die nieuwe snufjes dan op gebaseerd zijn? "Elektromagnetisme", zegt de auteur.

Diep in het achterwiel van een fiets zou een systeem verstopt zitten met elektrische draden, die bijvoorbeeld met een afstandsbediening of zelfs met de hartslagmeter van de renner geactiveerd kunnen worden. De draden zouden een elektromagnetisch veld opwekken, wat de renner concreet tot wel 60 watt voordeel op kan leveren. "Een renner kan zo uitgroeien van iemand die normaal meekomt in het peloton tot een fenomeen op de fiets. Het systeem is zo perfect dat sommige renners zouden denken dat ze gewoon een topdag hebben als ze niet weten dat het systeem in hun fiets zit", zegt de Italiaan.

Er zit wel een klein nadeeltje aan het systeem. "Zo'n wiel kost twee ton en er is een wachtlijst van een half jaar", beweert Ghisalberti. Of wielerliefhebbers hun helden met elektromagnetische achterwielen de Alpencols op zien knallen is dus nog maar de vraag, want ook voor veel toppers is het nog een flinke som geld. Uiteraard valt het aan de andere kant ook zeker niet uit te sluiten: in het verleden is wel vaker gebleken dat men bijzonder ver ging om een oneerlijk voordeel te verkrijgen.