'Fietser moet meebetalen aan bereikbaarheid stad'

Volgens de ondernemersvereniging Amsterdam City staart de gemeente Amsterdam zich blind op beperking van het autoverkeer. "Fietsers zijn het echte probleem en in snel toenemende mate", zegt voorzitter Willem Koster tegen Het Parool.

De vereniging wil de 'enorme fietsdichtheid' op de politieke agenda zetten. Die zou leiden tot onoverzichtelijke situaties en een 'eeuwig tekort' aan stallingsplekken. "Dit mobiliteitsvraagstuk roept om serieuze investeringen waar de fietser aan mee zal moeten betalen."

Maar Koster heeft schijnbaar geen idee hoe. Vorig jaar suggereerde hij dat het zogeheten fietsplaatje nieuw leven moet worden ingeblazen. Dat werd tussen 1924 en 1941 gebruikt om rijwielbelasting te innen. Na die suggestie buitelde half Amsterdam over hem heen.

Hij wil dus niet opnieuw hardop nadenken hoe de fietser zou moeten dokken maar doet het toch. De techniek staat volgens Koster namelijk niet stil. "Een chip verwerkt in het frame zou ook een oplossing kunnen zijn voor de anonimiteit van gestalde fietsen, die soms pas weken later of helemaal niet meer worden opgehaald."

Hoe dan ook, van de auto zou de stad steeds minder te vrezen hebben, terwijl het aantal fietsen zal blijven toenemen. Door autodelen en elektrische wagens zal de overlast van auto's volgens Koster steeds minder worden.

Het ontmoedigingsbeleid voor het autoverkeer is hem dan ook een doorn in het oog. "Vanwege het multifunctionele karakter van de binnenstad moet ook de auto daar kunnen komen."