8000 dollar aan microtransacties teruggestort door Microsoft

Het waren de donkere dagen voor kerst toen Lance Perkins uit het Canadese Ontario nietsvermoedend zijn creditcardsaldo controleerde en tot de ontdekking kwam dat er voor maar liefst 8000 dollar door zoonlief was afgeschreven. De transacties betroffen in-game aankopen in een van de populaire FIFA-games.

De zeventienjarige jongen had royaal gebruik gemaakt van papa's creditcard om zogenaamde microtransacties te kunnen bekostigen, een door velen verafschuwd fenomeen in de gamewereld. Toen Perkins zijn zoon confronteerde met het exorbitante bedrag van 8.206 dollar aan onzinaankopen, zei de jongen doodleuk dat hij dacht dat het ging om een eenmalige aankoop om te kunnen spelen.

Perkins wendde zich niet meteen tot Microsoft maar klopte eerst aan bij de creditcardmaatschappij. Helaas voor de Canadees kreeg hij daar nul op het rekest, al gaf het bedrijf hem nog wel een nuttige tip mee: als de vader zijn zoon zou aanklagen voor fraude, dan zouden ze er wellicht nog werk van kunnen maken.

Aanvankelijk wilde ook Microsoft niet meewerken. Toen eenmaal duidelijk werd dat de aankopen gedaan waren door een minderjarige, besloot de softwaregigant om de casus nader te belichten. Op 25 januari werd het gehele bedrag teruggestort op de rekening van Perkins, die ondertussen hoopt dat zijn situatie als waarschuwing kan dienen voor anderen. Ook hoopt hij dat er meer waarschuwingen in de spellen getoond kunnen worden om mensen op de hoogte te stellen van de peperdure in-game hebbedingetjes. "Ik was er kapot van, ècht kapot, toen ik zag wat voor bedrag er in rekening gebracht was. Er komt hier nóóit meer een Xbox- of wat voor gamesysteem dan ook - in huis". Perkins zegt ondertussen wel ontzettend dankbaar te zijn voor het gebaar van Microsoft.

Met microtransacties kun je kleine (virtuele) aankopen doen binnen een game voor relatief lage bedragen. Het gaat daarbij vaak om cosmetische toevoegingen, zoals een andere outfit voor je in-game personage. Microtransacties worden vooral gebruikt in gratis games, om zodoende toch inkomsten te genereren voor het werk van de ontwikkelaar. Tegenwoordig worden echter steeds vaker ook de grotere titels van grote ontwikkelaars in de industrie volgepropt met lokkertjes voor in-game aankopen, een trend die door veel gamers verafschuwd wordt.

Lance Perkins bladert nog eens door het boekwerk aan creditcardafschriften (Foto:...
Perkins bladert nog eens door het boekwerk aan creditcardafschriften (Foto: CBC News)