Serious Request bereikt miljoen minder mensen

Serious Request heeft vorig jaar een miljoen minder mensen bereikt. In totaal volgden 9,6 miljoen mensen de actie van NPO 3FM via radio, televisie en internet. Tijdens de editie in 2014 waren dat 10,6 miljoen mensen, liet de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) weten.

Mogelijke oorzaak van de daling is de bewuste keuze voor een meer sobere aanpak van Serious Request, zegt de NPO. "Hierbij stond de stille ramp meer dan ooit centraal. Hierdoor ontbraken spraakmakende activiteiten als Veiling TV, het sapjesalarm (waarbij de dj's van sapjes worden voorzien) en slaapgasten.''

Het Glazen Huis stond in december in Heerlen. De dj's Domien Verschuuren, Giel Beelen en Paul Rabbering maakten hier vlak voor kerst zes dagen lang 24 uur per dag radio en televisie zonder te eten. De opbrengst ging dit keer naar kinderen en jongeren in conflictgebieden als Syrië, Zuid-Sudan en de Centraal-Afrikaanse Republiek. De actie bracht ruim 7,5 miljoen euro op, fors minder dan tijdens eerdere edities.

Mede door de daling van het bereik slonk het marktaandeel van NPO 3FM in november en december vergeleken met een jaar eerder. 3FM kwam als landelijke radiozender op de vijfde plaats, met een marktaandeel van 8 procent. In 2014 was dat aandeel nog 10,3 procent.

De Top 2000, die werd uitgezonden van eerste kerstdag tot en met oudejaarsavond, haalde wel een groter bereik. Ongeveer 10 miljoen mensen volgden de 'lijst der lijsten' via radio, televisie en internet. In 2014 waren dat er 9,9 miljoen.

Door het succes van de Top 2000 was NPO Radio 2 het populairste radiostation van Nederland in de maanden november en december. Het marktaandeel bedroeg 13,4 procent. Ook een jaar eerder stemden de meeste mensen de twee laatste maanden van het jaar af op Radio 2.

Serious Request bereikt miljoen minder mensen
Serious Request bereikt miljoen minder mensen (Foto: BuzzE)