Aanzet tot begripvolle aanpak wanbetalers

Weg met boze aanmaningen om alsnog een rekening te voldoen. Volgens een coalitie van verzekeraars, incassobureaus en andere partijen is het veel beter om wanbetalers met probleemschulden op een begripvolle manier te benaderen.

De partijen slaan de handen ineen en hebben een gezamenlijk manifest opgesteld met regels om klanten met betalingsachterstanden te helpen. Dit maakt het ook mogelijk te voorkomen dat er financiële problemen ontstaan, zeggen ze.

Het initiatief wordt donderdag gepresenteerd. De eerste ondertekenaars van het manifest zijn heel divers. Energiebedrijf Nuon doet mee, en telecomproviders KPN, T-Mobile en Vodafone en woningcorporatie Rochdale. Bij elkaar gaat het om ruim twintig partijen.

Succesvol
Manuel van der Hoek, manager bij zorgverzekeraar CZ, legt uit: "Niet zeggen: 'wij zijn van debiteurenbeheer', maar: 'u heeft twee maanden niet betaald, hoe kunnen we u helpen?' Bij CZ doen we dat al een aantal jaar en we zien dat het werkt."

Door huishoudens bijvoorbeeld snel met schuldhulpverleners in contact te brengen, lukt het om veel mensen uit hun benarde positie te krijgen. Van der Hoek zegt dat bij CZ inmiddels voor 90 procent van de probleemgevallen succesvol een oplossing gevonden wordt. Dat was eerst 70 procent.

In Nederland worstelen ongeveer 700.000 huishoudens met probleemschulden. Dat komt neer op zo'n 1,5 miljoen mensen. Volgens Marie-Louise Voors, manager bij initiatiefnemer Delta Lloyd, kampen ze gemiddeld met 38.500 euro schuld, verdeeld over veertien verschillende schuldeisers. Een groot deel van deze schulden bestaat uit boetes, incasso- en deurwaarderskosten.

Aanzet tot begripvolle aanpak wanbetalers
Aanzet tot begripvolle aanpak wanbetalers (Foto: ANP)