RTL Boulevard test mediacode met foto koning

RTL Boulevard en Editie NL hebben maandagavond het Koninklijk Huis en de Rijksvoorlichtingsdienst getart door in hun televisie-uitzendingen de foto te laten zien van Willem-Alexander die in het weekend met zijn dochters Amalia en Alexia in een vestiging van McDonald's in Leiden at. Zaterdagavond koos Shownieuws ervoor de privéfoto niet te laten zien en zich aan de mediacode te houden.

Nederland kent een mediacode die voorziet in fotosessies met de koninklijke familie, die in principe twee keer per jaar plaatsvinden. Afspraak is dat de media in ruil daarvoor de Oranjes in hun privétijd zo veel mogelijk met rust laten. Marc van der Linden zei in de uitzending dat zijn blad Weekend de foto daarom niet zal publiceren. "Dan moeten we bereid zijn naar de rechter te gaan en er weer een discussie over te voeren. In zulke zaken wordt de koning altijd in het gelijk gesteld", zei Marc.

"Het is niet zozeer uit angst dat we de foto niet afdrukken. Het is leuk om de koning in McDonald's te zien, maar op sociale media staat de foto al overal. Als de koning nou was gefotografeerd terwijl hij aan het zoenen was met de Belgische koningin Mathilde, dan was het nieuws geweest en hadden we de foto natuurlijk gepubliceerd." Albert Verlinde was het niet met Marc eens. "Een foto van Willem-Alexander in een fastfoodrestaurant is er toch eentje die je in de toekomst blijft terugzien, net als Beatrix op Koninginnedag op de grachten in Amsterdam", beargumenteerde Albert.

Volgens Albert en Marc is de foto niet slecht voor het koningshuis. Zondag twitterde Marc al: "Ik snap dat de koning zijn dochters uit de publiciteit wil houden, maar de foto bij McDonald's is niet slecht voor zijn image. #lievepapa."