'Brussel wist al langer van gebrekkige test'

Topambtenaren van de Europese Commissie waarschuwden al eerder voor de hiaten in de tests die de uitstoot van auto's meten. Dat blijkt uit interne documenten in Brussel waar de Britse zakenkrant Financial Times de hand op heeft weten te leggen.

Ondanks waarschuwingen van de toenmalige EU-commissaris voor Milieu Janez Potocnik twee jaar geleden, liet Brussel de hiaten in de regelgeving bestaan. Daardoor had Volkswagen, als de milieuwaakhond in de VS het gesjoemel met software niet had blootgelegd, zelfs tot 2017 deze mazen in de wet kunnen uitbuiten.

Doordat het schandaal werd ontdekt is ook Brussel nu wakker geschud. Europarlementariërs pleiten nu op korte termijn voor strengere tests voor dieselauto's.

Beleidsbepalers oneens
Potocnik waarschuwde onder meer voor een "significant verschil" tussen de manier waarop auto's presteren in de praktijk in vergelijking met laboratoriumtests. Hij hekelde ook de terughoudendheid van Brussel om het "overduidelijke falen" aan te pakken en verkeerde daardoor regelmatig in een "ongemakkelijke positie". Zijn waarschuwing was gericht aan zijn collega-commissaris Antonio Tajani die belast was met industrieel beleid.

Hij drong er bij Tajani op aan autofabrikanten strenger aan te pakken. De verschillen in de testmethodes zouden al in 2011 zijn ontdekt door een interne onderzoekscommissie. Volgens de Financial Times is de briefwisseling tussen Potocnik en Tajani het duidelijkste bewijs dat de beleidsbepalers van de EU het niet eens waren over hoe de problemen met emissietesten te tackelen.

'Brussel wist al langer van gebrekkige test'
'Brussel wist al langer van gebrekkige test' (Foto: ANP)