Halo 5 heeft perfecte framerate, maar er is een addertje

Halo 5: Guardians, de nieuwe Halo-game die volgende week dinsdag uitkomt, draait buitengewoon vloeiend. Verschillende performance-tests, waaronder DigitalFoundry, komen tot de conclusie dat de game te allen tijde een nagenoeg perfecte framerate behoudt. Maar hoe?

Het is niet een nieuw trucje dat de Xbox One toepast bij Halo 5. Het gaat om dynamic resolution scaling, een techniek die er voor zorgt dat de resolutie omlaaggeschroefd wordt om toch een stabiele framerate te behouden. Dit houdt in dat de resolutie ten koste gaat van de framerate op momenten dat dat nodig is. Het heeft als gevolg dat Halo 5 standaard wel een 1080p-resolutie laat zien, maar dit voortdurend schommelt, naarmate er meer of minder informatie te verwerken valt. Denk aan veel AI, grote omgevingen met dynamische achtergronden, een overvloed aan lichteffecten van explosies, etcetera.

Je zou kunnen stellen dat Halo 5 weliswaar bij vlagen inboet op resolutie, maar dit doet om de gameplay optimaal te houden. Goede keuze? Of is de resolutie tóch belangrijker dan de framerate?