Achmea: minder privacy = lagere premie

Achmea overweegt in navolging van andere verzekeraars lagere premies te rekenen als klanten informatie delen over bijvoorbeeld de beveiliging van hun huis of hun rijgedrag. Dat zegt de directeur Marktstrategie van de verzekeraar, Albert Spijkman, in een donderdag gepubliceerd interview met Het Financieele Dagblad.

Achmea is op zoek naar nieuwe manieren om geld te verdienen met schadeverzekeringen. Daarbij wordt onder meer gedacht aan de mogelijkheden om via slimme apparaten meer informatie te krijgen over het gedrag van klanten. Daarvoor wil Achmea onder meer samenwerken met Google Nest. Dat bedrijf maakt slimme thermostaten, die huizen veiliger maken door middel van rookmelders en koolmonoxide-alarmen.

Achmea gaat verder werken aan een kastje voor in de auto, waarmee het rijgedrag van polishouders kan worden gevolgd. Een veilige rijstijl kan dan worden beloond met een lagere premie. De mogelijkheden op dit vlak worden nog onderzocht, liet Spijkman weten. Daarbij is Achmea onder meer in gesprek met TomTom, dat dergelijke kastjes kan maken.

Achmea: lagere premie bij meer informatie
Achmea: lagere premie bij meer informatie (Foto: ANP)