'Volkswagens Dieselgate hakt er zwaar in'

"Duitsers zijn trots op Volkswagen, het is het grootste bedrijf van het land. 'Dieselgate' hakt er dan ook zwaar in", zegt Hanco Jürgens van het Duitsland Instituut van de Universiteit van Amsterdam (UvA).

De commentaren in Duitse kranten logen er woensdag niet om. Volkswagen heeft de hele Duitse industrie in diskrediet en gevaar gebracht door te sjoemelen met de uitstoot van schadelijke stoffen van diesels. "Au, pijn, Volkswagen", kopte het boulevardblad Bild.

Jürgens gelooft voorlopig niet dat het zo'n vaart zal lopen, dat het schandaal de potentie heeft om de hele Duitse industrie in een crisis te storten. Voor Volkswagen zelf ligt dat anders. Maar ook dat reusachtige concern (VW, Porsche, Audi, Seat en Skoda) zal uiteindelijk overleven, verwacht hij. "Klanten kopen auto's vooral om het uiterlijk, veiligheid, de technische snufjes, snelheid en acceleratie. Dat verandert niet."

Veerkracht
De geschiedenis van Volkswagen kenmerkt zich ook door veerkracht, stelt de Duitsland-deskundige vast. "Het bedrijf is in 1937 opgericht als nationaalsocialistisch project: iedere Duitser zou zijn eigen auto krijgen. Dat werd de Kever. Na de oorlog is dat foute imago compleet omgebogen en groeide VW uit tot het wereldconcern dat het nu is."

Maar dat Volkswagen pijn zal lijden, staat buiten kijf, zegt Jürgens. Al was het maar door de miljarden aan boetes die het bedrijf boven het hoofd hangen. De affaire komt bovendien op een slecht moment omdat de zaken van Volkswagen in de belangrijke Chinese markt aanzienlijk minder gaan.

'Dieselgate hakt er zwaar in'
'Volkswagens Dieselgate hakt er zwaar in' (Foto: ANP)