'Onderzoek: consumpties attractieparken te duur'

Nederlanders vinden de consumpties in attractieparken, dierentuin of museum vaak te duur. Ze nemen dan ook veel eigen eten en drinken mee tijdens een dagje uit naar vrijetijdslocaties. Jaarlijks gaat het om zo'n 145 miljoen euro aan potentiële horeca-omzet, blijkt uit een rapport van marktonderzoeker GfK in opdracht van ABN AMRO.

Ruim 70 procent van de bezoekers die zelf eten en drinken meenemen, geven de hoge prijs als belangrijkste reden aan. Voor 84 procent van de bezoekers die geen consumpties kopen in een attractiepark of dierentuin zou een lagere prijs reden zijn dit wel te doen. Bij musea geldt dit voor 50 procent, aldus het rapport.

Populaire items om mee te nemen zijn blikjes of pakjes drinken, en flesjes water. Verder gaan belegde broodjes, fruit, koek en snoep vaak mee de rugtas in. Toch kopen bezoekers vaak nog lunch en tussendoortjes ter plaatse, ook wanneer er broodjes en frisdrank in de rugzak zitten: een zak friet, snack of ijsje hoort nu eenmaal bij een dagje uit.

Uitbreiding
Volgens ABN AMRO biedt dit kansen voor locaties om hun omzet te verhogen. "Bijvoorbeeld door uitbreiding van het aanbod met goedkopere, maar kwalitatief goede merken. Ook een betere informatievoorziening kan de bezoeker overhalen meer consumpties tijdens een dagje uit te kopen. Slechts 13 van de 45 grotere locaties voor dagrecreatie melden online hun exacte assortiment en prijzen."

Ze zouden hun aanbod bovendien actiever kunnen promoten, onder meer met 'package deals' die het voordeliger maken ter plekke wat te eten of drinken. Maar ook met meer informatie over de voedingswaarde en herkomst van producten, aldus het rapport.

'Consumpties dagje uit vaak te duur'
'Consumpties dagje uit vaak te duur' (Foto: ANP)