Tien jaar Ik Vertrek bewijst nut talenkennis

Na 150 afleveringen viert het televisieprogramma Ik Vertrek zijn tienjarig bestaan. Het afgelopen decennium volgde de camera 130 families die huis en haard achter zich lieten om hun geluk in het buitenland te beproeven. De Vreede stelt zichzelf geregeld de vraag of kijkers niet eens uitgekeken raken op de formule. Ze komt tegenwoordig minder kandidaten tegen die emigreren zonder vooraf goed de taal te leren.

"Het is fiftyfifty, de helft gaat braaf op les, anderen springen in het diepe. Tien jaar Ik Vertrek heeft hun wel aangetoond dat talenkennis handig is om beter beslagen ten ijs te komen. Toch is elk verhaal achter een afscheidsfeest of een verhuiswagen weer anders. Voor velen blijft het een droom te emigreren en wij bieden een kijkje in de keuken van de weg ernaar toe. Ik Vertrek heeft al heel veel mensen geïnspireerd de stap te nemen."

In 10 Jaar Ik Vertrek vertellen bekende kijkers vanaf 1 augustus over hun meest memorabele uitzending. Paul de Leeuw onthult dat hij graag kijkt tijdens het rennen op de loopband. "Ik heb enorm veel bewondering en respect voor iedereen die de stap zet, want ik heb het nog nooit gedurfd", zegt De Leeuw.

De avonturen van landgenoten in verre contreien trekken grofweg 1,3 miljoen kijkers en vormen een populair gespreksonderwerp op sociale media. "Kijkers in Nederland en het buitenland en mensen die al eens hebben meegedaan twitteren met BN'ers mee", merkt eindredacteur Floor de Vreede op.

"Het is een programma om even bij weg te dromen. Iedereen kan zich wel voorstellen wat het betekent om die baan met kantoortijden op te zeggen en te vertrekken naar een land waar de zon vaker schijnt. Aan de andere kant prijzen kijkers thuis op de bank zich gelukkig met een vast salaris als ze zien dat het niet altijd van een leien dakje gaat."

Leedvermaak vindt De Vreede een nare omschrijving om het succes van het AVROTROS-programma te verklaren. ,,In negen van de tien gevallen loopt het goed af, slechts een enkele keer blijft het kommer en kwel. Interessant is de worsteling van de kandidaten en het proces om een camping of bed en breakfast in het buitenland te realiseren. Als makers streven we ernaar ook de positieve dingen te laten zien."

Tijdens de crisisjaren was het werven van kandidaten moeilijk. Minder Nederlanders emigreerden. Of ze kregen hun huis niet verkocht. "We stellen als voorwaarde dat ze in het buitenland een eigen bedrijf opbouwen, want daar komt meer spanning en ontwikkeling bij kijken. En we vinden het leuk als we een verbouwing kunnen volgen."

"Eerlijk gezegd doen veel mensen mee om hun camping of bed en breakfast te promoten, want met zoveel tv-kijkers zit die volgend seizoen geheid vol. Maar we leggen de kandidaten altijd uit dat het geen reclamefilm is. Mensen moeten bereid zijn hun privéleven met de rest van Nederland te willen delen", legt de eindredacteur uit.