MH17

Het is vandaag precies een jaar geleden dat de Boeing 777-200ER van Malaysia Airlines neerstortte boven Hrabove in Oost-Oekraine. Het vliegtuig was onderweg naar Kualu Lumpur. De nabestaanden komen vandaag bij elkaar in Nieuwegein en de vlaggen op overheidsgebouwen hangen halfstok.

Het is een dag die waarschijnlijk in het geheugen van veel Nederlanders gegrift staat. Om half één Nederlandse tijd vertrok de Boeing met vluchtnummer MH17 van Schiphol. Aan boord bevonden zich 298 mensen: 283 passagiers en 15 bemanningsleden. Onder de inzittenden bevonden zich 196 Nederlanders. 

14.10 uur
Anderhalf uur later meldden de piloten van MH17 dat zij zich in het Oekraïense luchtruim bevonden. Het was een keuze om boven Oekraine te vliegen. In Oost-Oekraïne was op dat moment een pro-Russische opstand gaande. Luchtvaartmaatschappijen zoals British Airways en Air France mijdden het gebied en vlogen over Turkije.

15.21 uur
Om 15.21 uur maakte het vliegtuig voor het laatst contact met de grond. Het is nog steeds niet duidelijk wat er op dat moment gebeurde, maar het vliegtuig vloog toen op tien kilometer hoogte. Het is zeer waarschijnlijk dat het vliegtuig werd neergeschoten door een BUK-raket.

Plunderen
De brokstukken van het toestel lagen verspreid over een oppervlakte van maar liefst 35 vierkante kilometer. De crashsite werd geplunderd en bewijsmateriaal kon worden gemanipuleerd door het ontbreken van beveiliging. Het onderzoek naar de oorzaak van de ramp en het bergen van slachtoffers en persoonlijke bezittingen, liep hierdoor moeizaam.

Schuldvraag
De betrokkenen bij het gewapende conflict in Oost-Oekraine, ontkenden betrokkenheid bij de ramp. Zowel Oekraïne als Rusland beschikte over de mogelijkheid om het vliegtuig neer te halen. Zij waren beide in het bezit van een BUK-raket.

Aanslag
Het wordt niet uitgesloten dat het om een vergissing gaat. Uit onderzoek blijkt dat het vliegtuig is neergeschoten en dat het niet om een technisch mankement of falen van de bemanningsleden gaat. Het Nederlandse Openbaar Ministerie heeft de leiding over het internationale onderzoek. Op 28 oktober stelde het dat er nog maar twee opties worden onderzocht: een aanslag vanaf de grond dan wel een aanslag vanuit de lucht.

Dag van nationale rouw
Na de crash werd steeds meer bekend over de inzittenden van het toestel en het was meteen duidelijk dat niemand dit kon overleven. Nederland was in diepe rouw en er werd een crisisteam gevormd. Op woensdag 23 juli arriveerden de eerste kisten met slachtoffers van de ramp op vliegbasis Eindhoven. Deze dag werd uitgeroepen tot een dag van nationale rouw.

De programmering van alle televisie- en radiozenders werd aangepast en alle kerkklokken luidden van 15.55 tot 16.00 uur. Tijdens de minuut stilte landden er geen vliegtuigen op Schiphol, reden er geen NS-treinen en ook bij evenementen werd stilgestaan bij de slachtoffers van de ramp. Evenementen zoals de Nijmeegse Vierdaagse en de Tilburgse Kermis werden versoberd.