'Jumbo bedondert klanten met defecte kassa'

Tobias Opschoor uit Delft heeft een terechte klacht. Volgens de beste man bedondert Jumbo hun klanten met een kapotte kassa die niet stuk blijkt te zijn. Hierdoor hoeven ze de vierde in de rij geen gratis boodschappen te geven.

De supermarkt patst al jaren met hun '7 Zekerheden'. Zo krijg je als vierde in de rij de boodschappen gratis mee. En dat is wel zo fijn.

Volgens Opschoor heeft 'zijn' vestiging aan de Troelstralaan in Delft een handige manier gevonden om deze regel te omzeilen. De kassamiep zet gewoon een bordje met de tekst 'Deze kassa is defect' bij de kassa en klaar is de caissière.

"Jullie hebben zo’n mooie actie dat wanneer je vierde wachtende in de rij bent en er nog een kassa open kan, je je boodschappen gratis krijgt", schrijft de Delftenaar in een open brief aan Jumbo. "Een tijd geleden was er dus iemand achter mij de vierde wachtende in de rij en die attendeerde de kassamevrouw hier op. De kassamevrouw reageerde hier op door te zeggen dat ze hier niks aan kon doen, omdat er een kassa kapot was en deze dus niet gebruikt kon worden."

"En inderdaad, op een bordje twee kassa’s verderop stond een bord met 'deze kassa is defect'", vervolgt de Jumbo-klant. "Kan gebeuren dacht ik. Daar kan het kassapersoneel niks aan doen. Op een gegeven moment viel het mij op dat er wel heel erg vaak een kassa defect is. Dit is overdag of in het weekend (wanneer het rustig is en/of er genoeg personeel aan het werk is) nooit het geval. Ik ben er dus op gaan letten, want ik had het gevoel dat er iets niet klopte."

"Na de situatie een aantal weken geobserveerd te hebben, kan ik nu wel concluderen dat die kassa’s helemaal niet defect zijn", beweert Opschoor. "Negen van de tien keer dat ik rond etenstijd boodschappen ga doen is er een kassa kapot. Het lijkt mij erg sterk dat er 4 á 5 keer per week een kassa kapot is. Meestal niet eens dezelfde kassa. Dat het één kassa is die telkens voor problemen zorgt is daarom ook uitgesloten."

Maar, er is meer. "Ik heb een situatie meegemaakt dat er op een kassa een 'deze kassa is defect' bordje stond", weet de schrijver. "Terwijl ik in de rij naast de ‘defecte’ kassa stond ging er ineens een medewerkster aan de defecte kassa zitten. Ze zette het bordje doodleuk op een andere kassa neer en ging andere klanten helpen aan de schijnbaar 'defecte' kassa. Als je dan mensen voor de gek gaat houden, doe het dan goed."

"Vaak staat er een 'defect'-bordje klaar achter de kassa’s zodat ze dat neer kunnen zetten zodra het druk wordt en er situaties kunnen plaatsvinden waarin mensen de vierde in de rij kunnen worden. Ook dit heb ik met mijn eigen ogen gezien."

Toch beweert de Delftenaar geen pauper te zijn. "Nu ben ik absoluut niet zo’n zeurende Hollander die per se zijn boodschappen gratis wilt. Daar gaat het hier niet om. Het punt is dat de klanten van deze Jumbo aan de Troelstraat in Delft collectief voor de gek gehouden worden door het personeel van de Jumbo. Je loopt de winkel binnen en het eerste wat je ziet is een gigantisch bord met 'de 7 zekerheden van de Jumbo'. Nou, voor mij is er een ding zeker en dat is dat mensen hier voor de gek gehouden worden."

"Jumbo is een gigantische supermarktketen", besluit hij. "Als zij een dergelijke actie hebben, moeten zij deze ook nakomen. Dit gebeurt hier dus NIET. Sterker nog, de klanten worden zelfs keihard misleid."

Jumbo heeft inmiddels op de zaak gereageerd. De supermarkt zegt de boel te zullen onderzoeken.