'Fyra reed te hard door sneeuw'

De Fyra die een afdekrooster verloor, reed te hard en was niet goed ontdaan van ijs. Als de machinist zich had gehouden aan de regels voor rijden onder winterse omstandigheden, was er niks misgegaan met de trein. Het verlies van de plaat was directe aanleiding om de Fyra van het spoor te halen.

Volgens Maurizio Manfellotto, sinds 2011 topman van Fyra-bouwer AnsaldoBreda, kende het personeel op de trein de normen voor rijden door sneeuw en ijs niet eens. Hij zei dat donderdag tegen de parlementaire enquêtecommissie Fyra. Die onderzoekt waarom de flitstrein Fyra veel te laat ging rijden en al snel weer verdween van de hogesnelheidslijn HSL-Zuid omdat er van alles aan mankeerde.

De commissie hield Manfellotto voor dat de Thalys in dezelfde periode, half januari 2013, wel met 300 kilometer per uur reed, maar volgens de topman was daar geen sprake van.

Fyra (Foto: Novum)
Fyra (Foto: Novum)