Aanbevolen systeemeisen Oculus Rift bekendgemaakt

Oculus VR, het bedrijf achter de Oculus Rift, heeft de aanbevolen specificaties voor de consumentenversie van hun head-mounted display bekendgemaakt. Het apparaat moet in Q1 van 2016 op de markt komen.

De systeemeisen zijn als volgt:

Onderdeel Systeemeis
Videokaart Nvidia GTX 970 / AMD 290 of equivalent/hoger
Processor Vierde generatie i5 of equivalent/hoger
Geheugen 8GB+ RAM
HDMI HDMI 1.3-compatible input
USB 2x USB 3.0-poorten
OS Windows 7 SP1 of nieuwer

Bij de aankondiging zei Atman Binstock, Oculus' hoofd-architectuur, verder nog het volgende: "Met deze configuratie zullen consumenten de optimale ervaring halen uit de Rift-games en applicaties. We zijn van mening dat dergelijke systeemvereisten cruciaal zijn voor het succes van VR, omdat ontwikkelaars zodoende kunnen optimaliseren en tunen voor een specifieke configuratie".

De Oculus Rift draait op een resolutie van 2160x1200 bij 90Hz, verdeeld over twee displays. Het apparaat verwerkt zodoende 223 miljoen pixels per seconde waarbij de standaard eye-target scale zover gaat als 400 miljoen pixels per seconde. "Dit betekent dat alleen al het 'rauw' renderen van beelden in een VR-game ongeveer 3x de GPU-kracht nodig heeft van 1080p-rendering", aldus Binstock.

Voorlopig lijkt het erop dat de Rift niet gaat werken op de meeste laptops. De meeste laptops met een discrete (dus geen on-board) videokaart hebben de externe video-uitgang namelijk aan de geïntegreerde GPU zitten. Het mechanisme dat er voor zorgt dat de video-uitgang in verbinding staat met de discrete videokaart, wordt niet ondersteund door de Rift, zo legt Binstock uit. Hoewel er momenteel sowieso nog heel weinig laptop-GPU's zijn die voldoen aan bovenstaande systeemeisen, geeft Binstock aan dat met het oog op de toekomst er zeker wordt nagedacht om dit probleem het hoofd te bieden.

Tenslotte heeft Binstock nog aangegeven dat de ontwikkeling voor OS X en Linux momenteel even op een laag pitje staat, omdat ze willen focussen op de ontwikkeling voor Windows. Uiteindelijk zullen ze ook voor de alternatieve besturingssystemen de ontwikkeling voortzetten.

Oculus Rift komt in het eerste kwartaal van 2016 op de markt. Over prijzen is nog niets bekend.