Red Bull: competitieve motor of Audi, anders vertrek uit F1

Red Bull Racing heeft na afloop van de Grand Prix van Spanje wederom gedreigd de Formule 1 te verlaten als het in de nabije toekomst niet de beschikking krijgt over een competitieve motor. Mocht dit niet lukken dan kan alleen de komst van Audi het team uit Milton Keynes in de sport houden.

Red Bull heeft met name via adviseur Helmut Marko de afgelopen maanden veel kritiek geuit op motorenbouwer Renault. De Franse blokken ploften om de haverklap en zijn qua snelheid geen partij voor Ferrari en Mercedes. Afgelopen weekend in Spanje werd Red Bull-coureur Daniel Ricciardo op een ronde zevende, terwijl teamgenoot Daniil Kvyat met plaats tien genoegen moest nemen. Ook Toro Rosso rijdt met Renaults rond. Carlos Sainz werd negende, terwijl Max Verstappen net buiten de punten op plek elf finishte. Al deze vier coureurs hebben aan hun maximaal vier voorgeschreven motoren niet genoeg en gaan later dit jaar tegen straffen aanlopen.

Marko sprak ditmaal met de BBC: "Als we niet snel over een competitieve auto beschikken trekken wij de stekker eruit of Audi moet komen."

In het verleden heeft de Volkswagen Group, waar Audi onder valt, meermalen laten weten niet geïnteresseerd te zijn in de Formule 1, ondanks dat de huidige 1,6 liter V6-turbomotoren er mede op voorspraak van Volkswagen gekomen zijn. Na het recente vertrek van de voorzitter van de Raad van Commissarissen Ferdinand Piëch zingt de naam Volkswagen weer rond in de Formule 1, waarbij Red Bull de beoogd partner zou zijn. Piëch was fel tegenstander van een entree in de F1.

Marko: "Er zijn veel geruchten. Officieel waren er geen verzoeken of hebben er geen gesprekken plaatsgevonden. De VW Group moet eerst zelf de zaken weer op orde krijgen en daarna beslissen wat het wil. Ik heb met mensen gesproken, maar niet degenen die iedereen denkt."

Tegenover Auto Express heeft Audi-topman Rupert Stadler gereageerd op alle geruchten en gezegd dat de Formule 1 zeker geen gesloten boek is. "In het leven moet je alle opties openhouden. Op dit moment zitten we boordevol met succesvolle autosportprojecten. Met de Formule 1 is het afwachten, maar het blijft een optie voor Audi. Niet op dit moment, maar het is een optie."

Audi richt zich momenteel vooral op het DTM en het World Endurance Championship. Dat weet Marko ook, dus hij wil het in 2016 aflopende contract met Renault uitdienen. Zelf is Red Bull tot 2020 verbonden aan de Formule 1. "Ik hoop dat de betrouwbaarheidsproblemen snel verholpen zijn, want het is frustrerend om te zien hoeveel we op de rechte stukken verliezen." Samen met Renault hoopt Red Bull de problemen te boven te komen.