Van der Sar: "Bekende kop niet handig"

In het diepste geheim zocht Ajax de afgelopen maanden naar een nieuwe hoofdsponsor. Het aantrekken van Ziggo werd succesvol geheim gehouden. Begin november maakten de Amsterdammers de samenwerking met de televisieaanbieder wereldkundig, nadat beide partijen maandenlang in onderhandeling waren geweest over de voorwaarden van het hoofdsponsorschap.

Directeur marketing Edwin van der Sar was daar nauw bij betrokken. Hij werkte in een team met directievoorzitter Michael van Kinsbergen en hoofd commercie Menno Geelen.

 "In eerst instantie hielden we alles onder ons, in dat groepje van drie mensen", onthult de voormalige doelman in gesprek met Voetbal International. "Later hebben we een select aantal andere mensen op de hoogte gesteld: twee collega's van de commerciële afdeling, de clubjurist en de perschef. Dat was het."

Alles werd in het werk gesteld om het uitlekken te voorkomen. "Onderling gebruikten we een codewoord. De naam van Ziggo viel nooit in mailtjes of berichtjes."

Ofschoon een naam als Van der Sar als marketingdirecteur deuren kan openen, kende de bekendheid van de record-international ook een negatieve kant. "Geheimhouding is heel belangrijk in dit soort processen. Daar kwamen we al snel achter."

"De eerste gesprekken met potentiële shirtsponsors vonden plaats op het hoofdkantoor van de betreffende bedrijven. We merkten dat het niet handig is dat ik een bekende kop heb. Het ging rondzingen als ik ergens was geweest. Dus zijn we overgeschakeld op neutrale locaties."