Noodvoorziening voor mobiel telefoonverkeer

KPN, T-Mobile en Vodafone kunnen terugvallen op een noodvoorziening bij grote storingen in het mobiele netwerk van een van de drie. De telecombedrijven gaan in dat geval gebruikmaken van elkaars netwerk, waardoor klanten toch mobiel kunnen bellen en sms'en. Daarover hebben de partijen definitieve afspraken gemaakt, meldde branchevereniging Nederland ICT donderdag.

De noodvoorziening wordt alleen ingezet bij storingen die naar verwachting langer duren dan drie dagen en die meer dan vijfhonderdduizend klanten in een regio treffen. Volgens de branchevereniging is Nederland het eerste land ter wereld met een dergelijke noodvoorziening.

Het vangnet is er gekomen op aandringen van minister van Economische Zaken Henk Kamp (VVD). De aanleiding was een omvangrijke storing in april 2012 toen klanten van Vodafone dagenlang niet konden bellen, sms'en en internetten. De storing ontstond door een brand in een netwerkcentrale van de provider in Rotterdam.

De storingsovereenkomst werd vorig jaar al aangekondigd en is nu definitief geworden met het vastleggen van de afspraken in een draaiboek.

De noodvoorziening voorziet niet in het op gang houden van internetten; dataverkeer kan vanwege de beschikbare capaciteit niet via het netwerk van een andere operator worden geleid.