'Door voetbal omarmen mensen SBS'

De voetbalwedstrijden in de Champions League zijn vanaf augustus 2015 voor het eerst te zien op een commerciële zender, op SBS. Volgens mediaprofessor Eggo Müller van de Universiteit Utrecht zou dit ertoe kunnen leiden dat mensen ook meer naar andere programma's gaan kijken op de 'campingzender'.

"Mensen raken gewend om op de afstandsbediening bijvoorbeeld op het knopje van SBS6 te drukken als daar voetbal is te zien", verwacht Müller. "Het publiek zal de zender als geheel omarmen."

De mediadeskundige ziet het uitzenden van het clubvoetbaltoernooi als onderdeel van een strategie van SBS en grootaandeelhouder Sanoma om de campingzender breder in de markt te zetten. De verwerving van de digitale rechten, waardoor fragmenten te zien zijn op websites als Nu.nl en Nusport.nl, geeft daarvoor een extra impuls. "De websites trekken bovengemiddeld veel aandacht, en dat maakt ze veel aantrekkelijker. Dat draagt bij aan de merkbekendheid van SBS."

SBS moet het onbekende bedrag van de uitzendrechten wel helemaal zelf terugverdienen, zegt Müller. "De zender heeft geen vaste inkomsten, zoals de NOS. De televisiezender kan besparen bij de productie, de reclamespotjes duurder verkopen of de reclamezendtijd langer maken."

De hoogleraar ziet overigens een trend dat in meer westerse landen de uitzendrechten van de publieke omroep naar commerciële stations gaan. Zo zijn de wedstrijden in de Engelse Premier League te zien bij Sky Sports. "Commerciële zenders zijn groter, en hebben meer geld. En met het uitzenden van dit soort voetbalwedstrijden bereik je een fanatieke doelgroep."