Battlefield Hardline is een stealth-game pur sang

De campaign van de opkomende shooter Battlefield Hardline lijkt een typische stealth-game te worden. De schaal waarop gebeurtenissen plaatsvinden is kleiner, het hoofdpersonage speelt een grotere rol en de game is 'zelfbewust'.

Dat concludeerde Daniel Hindes van Gamespot, na het uitspelen van twee campaign-hoofdstukken van de game. "Waar voorgaande Battlefield-games nog concentreerden op enorme gevechten op grote schaal met een enorm arsenaal aan wapens en voertuigen, draait het bij Hardline voornamelijk om kleinschalige, rustige momenten. Omdat je een politieagent speelt die slechts bewapens is met een pistool, een penning en een stroomstootwapen, heb je weinig andere keuze dan een langzame, methodische benadering."

In een eerdere trailer zagen we al erg veel stealth-gebaseerde gameplay met ontzettend veel elementen die ook in games als Far Cry terugkomen, zoals het op afstand markeren van doelwitten, het afleiden van vijanden en de bekende alertheidsmeters. In Hardline heb je als smeris vanzelfsprekend ook de mogelijkheid om tegenstanders onder schot te houden en vervolgens in de handboeien te slaan.

Ontwikkelaar Visceral Games probeert met Hardline ook het bewustzijn van de game en zijn NPC's/vijanden een nieuwe draai te geven. Zo is er het 'last known location'-systeem, wat er voor zorgt dat als vijanden je eenmaal gezien hebben, ze rond die plek blijven zoeken en niet na enkele seconden weer teruggaan naar hun potje klaverjassen. Mocht het dus tot een vuurgevecht komen en je krijgt de mogelijkheid te ontsnappen, dan zullen vijanden niet terugkeren naar hun oude locatie. Je kunt na enige tijd wel weer met behulp van stealth je vijanden overmeesteren. 

Battlefield Hardline komt in maart 2015 uit voor PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360, Xbox One en pc.