Fraudehelpdesk overspoeld met phishingmeldingen

De Fraudehelpdesk heeft dit jaar al zeventigduizend meldingen over phishing binnengekregen. In heel 2013 waren dat er 27 duizend. De toename komt voor een deel door het meldpunt voor valse e-mails dat de helpdesk in het leven heeft geroepen. Dat meldt een woordvoerder donderdag.

Verder gaan internetcriminelen steeds professioneler te werk, verklaart de zegsvrouw. "Vroeger konden neppe e-mails nog worden herkend aan slecht taalgebruik, maar dat is steeds minder. Ook nepsites zien er steeds echter uit. De lay-out van de echte site wordt bijvoorbeeld overgenomen", legt ze uit.

Een ander verschil is dat tegenwoordig alle bedrijven waar onlinetransacties plaatsvinden doelwit kunnen zijn van phishing, terwijl in eerste instantie voornamelijk banken slachtoffer waren. Zo werd vorige week nog gewaarschuwd voor een phishingmail die van PostNL leek te komen.

Ook de relatief hoge internetdichtheid van Nederland speelt een rol bij het hoge aantal phishingmeldingen. Dat vergroot de kwetsbaarheid voor internetcriminelen.