'Tourstart duurder dan Utrecht voorspiegelt'

De start van de Tour de France in Utrecht volgend jaar is duurder dan de gemeente doet voorkomen. Een aantal kostenposten is niet opgenomen in de projectbegroting, terwijl die wel met overheidsgeld worden betaald, concludeert RTL Nieuws uit onderzoek.

Onder meer de werkzaamheden van gemeenteambtenaren en de politie-inzet zouden niet in het officiële kostenplaatje zijn meegenomen. De gemeente raamde de kosten eerder op 15,6 miljoen euro. Met de overheidskosten erbij vallen de kosten volgens RTL Nieuws een stuk hoger uit.

Econoom Michiel de Nooij schat op basis van eerdere sportevenementen dat iedere nog niet meegerekende kostenpost goed is voor ettelijke tonnen tot een paar miljoen euro per stuk.

De gemeente draagt zelf zes miljoen euro bij aan de start. Daarmee wordt onder meer een organisatieteam betaald. De inzet van ambtenaren die niet in dat team zitten wordt niet in rekening gebracht omdat hun inzet bij andere evenementen ook niet in rekening wordt gebracht.

De SP en de ChristenUnie in de gemeenteraad eisen volgens RTL Nieuws opheldering. "Het gaat hier om overheidsgeld. We moeten inzichtelijk maken om hoeveel het gaat", zegt ChristenUnie-fractievoorzitter Maarten van Ooijen. SP-fractievoorzitter Tim Schipper wijst erop dat 'gratis ambtenaren' niet bestaan. "Op deze manier kun je achteraf nooit vaststellen wat de Tour ons echt heeft gekost."

De gemeente schat dat ambtenaren van verschillende afdelingen per maand een paar uur werk aan de start kwijt zijn. "Een grote stad organiseert nu eenmaal grote evenementen", verdedigt projectdirecteur Martijn van Hulsteijn het besluit om hun kosten niet in rekening te brengen tegenover RTL Nieuws. "Het gaat hier om ambtenaren die hun reguliere werk doen."

Het organiseren van de start van het grootste jaarlijkse sportevenement ter wereld is volgens de SP en ChristenUnie echter geen 'regulier werk' te noemen.

De gemeente maakt niet als enige kosten. Naast de politie buigt ook Defensie zich over de start. Het leger onderzoekt of tijdelijke bruggen moeten worden aangelegd en of een extra communicatiesysteem voor hulpdiensten nodig is. Daarnaast bestuderen wegbeheerders van de provincie of provinciale wegen moeten worden afgesloten voor het peloton. Deze organisaties nemen niet aan dat de gemeente hun kosten vergoedt.