Waar is hier de nooduitgang?

Eén van de indiepareltjes die te bewonderen waren tijdens FirstLook was het sluipspel I Will Escape van Blue Label Studio uit Rotterdam. Het spel is moeilijk door het gebrek aan hints en savepoints. Laat in het spel krijg je een hi-tech horloge waarmee je het spel vaker kan opslaan. I Will Escape wordt een spel met drie hoofdstukken. De speeltijd van hoofdstuk 1 wordt geschat op meer dan drie uur.

Je bent Brian Lowfield, een marinier die wakker wordt in een gevangenis en zich de laatste 24 uur niet kan herinneren. Je probeert te ontsnappen en verzamelt aanwijzingen uit je omgeving waarmee je de gevangenis leert kennen en achter de redenen komt waarom je opgesloten bent. Zodra de bewakers je zien dan steekt Brian zijn handen in de lucht en begin je weer bij het vorige checkpoint. Dat kan best wel ver terug in het spel zijn, wat het spel dan ook zo moeilijk maakt. Ondanks het feit dat je een marinier bent, vermoordt je niemand in het spel.

Brian

Blue Label Studio pakt de zaken serieus aan. Ze maken gebruik van motion capture om de animaties zo vloeiend mogelijk te maken. De game is al goedgekeurd door Steam. Je kunt spelen met toetsenbord en muis of met een controller.

In de demo die wij speelden zaten nog wat bugs, maar deze worden nog aangepakt. Het inventarisatiemenu is heel leuk gedaan: het is een projectie voor Brian die daarmee echt zelf beslist. Het spel is pittig, maar uitdagend. De puzzels zijn lastig maar niet onoverkomelijk. Voor degenen die graag de ghost achievement halen in Thief is dit om te watertanden. Geduld, doorzettingsvermogen en een heldere geest zijn je grootste wapens.

I Will Escape komt in december 2014 uit voor pc, Mac en Linux.