Lego breekt met Shell na Greenpeace-campagne

Speelgoedfabrikant Lego gaat de samenwerking met Shell niet verlengen. De reden is een campagne van milieubeweging Greenpeace die de oliemaatschappij via Lego aanvalt, zo meldt Lego donderdag.

De Deense speelgoedfabrikant is boos dat Greenpeace met de actie Everything Is Not Awesome - een parodie op de titelsong van de Lego-movie - de beroemde bouwstenen gebruikt om Shell aan te vallen. In een video worden legofiguren uit de film gelinkt met Shell-boringen in het noordpoolgebied.

Lego distantieert zich van de beweringen. "Wij geloven dat Greenpeace rechtstreeks met Shell moet spreken. Het merk Lego, en iedereen die van creativiteit houdt, moet nooit een onderdeel worden van het dispuut van Greenpeace met Shell."

Toch heeft de campagne van de milieuorganisatie succes. Het contract met Shell wordt niet verlengd. "We willen er zeker van zijn dat onze aandacht niet wordt afgeleid van onze toewijding om op een creatieve en inspirerende manier speelervaringen te bieden. We willen verder geen deel uitmaken van de campagne van Greenpeace en zullen hier ook geen commentaar meer op leveren."

De oliemaatschappij betaalt Lego om Shell-speelgoed te maken. Lego doet dat omdat door de samenwerking meer kinderen met de blokjes kunnen spelen. Shell is onder andere te zien op Lego-tanktations en -tankwagens. Ook enkele speelgoedraceauto's rijden met de gele schelp rond.