'Verzekeraars bereiken woekerpolisklant niet goed'

Een fors aantal verzekeraars is er nog altijd niet in geslaagd klanten met een woekerpolis ertoe te bewegen de schade van die polis te repareren. De Autoriteit Financiële Markten (AFM) publiceert donderdag voor straf de namen van de verzekeraars die hun klanten niet goed bereiken, schrijft De Telegraaf.

De verzekeraars hadden afspraken met de AFM gemaakt om eind dit jaar tussen de tachtig en de honderd procent van de 250 duizend klanten met een woekerpolis te 'activeren' om financiële problemen in de toekomst te voorkomen. Nu is dat nog maar met ongeveer 52 procent van de klanten met een polis zonder vermogensopbouw daadwerkelijk gebeurd.

Bestuurslid van AFM Theodor Kockelkoren noemt het lage percentage 'zeer teleurstellend', en baalt ervan dat er geen wetgeving is die het voor de waakhond mogelijk maakt om boetes om deze reden uit te delen.

Weinig mensen zitten te wachten op een brief van of een gesprek met hun verzekeraar, denkt Kockelkoren. "Er is geen vertrouwen bij mensen of ze hebben de neiging het probleem naar de toekomst te schuiven. Alle verzekeraars zijn er wel mee bezig, maar de praktijk is weerbarstig. Maar wij stellen wel vast dat het ook een kwestie is van de wilskracht waarmee verzekeraars hun klanten benaderen."