Philips splitst zich in tweeën

Philips splitst zich op in twee bedrijven. Het nieuwe Philips Healthtech wordt een combinatie van de onderdelen Healthcare en Consumer Lifestyle. Philips Lighting wordt verzelfstandigd. Philips maakte dat dinsdag bekend. Met de strategiewisseling wil Philips inspelen op 'fundamentele marktveranderingen'.

Beide bedrijven blijven het merk Philips gebruiken. De afdelingen Healthcare en Consumer Lifestyle, oftewel gezondheid en consumenten, waren vorig jaar samen goed voor een omzet van vijftien miljard euro. De lichttak zette zeven miljard om.

"We onderkennen de impact van de beslissing. Het is echter tijd om de volgende strategische stap te nemen", aldus bestuursvoorzitter van Philips Frans van Houten in een verklaring. Van Houten wil van beide bedrijven marktleiders in hun sector worden. Hij is van mening dat zowel klanten, werknemers als aandeelhouders er door de splitsing op vooruitgaan. "Beide bedrijven zullen in staat zijn de benodigde investeringen te doen om groei en winst te vergroten", zegt Van Houten.

De afdeling Lighting is door de verzelfstandiging volgens Philips beter gewapend tegen fundamentele veranderingen in de mondiale lichtmarkt. Volgens Philips verandert de waarde van de sector van individuele producten naar systemen en diensten. Door op eigen benen te staan is Philips Lighting sneller en beter in staat te innoveren. In de loop van volgend jaar maakt Philips meer bekend over de plannen.

Ook Healthtech heeft na de samenvoeging meer mogelijkheden om te groeien, denkt Philips. Ook de gezondheidsmarkt verandert omdat consumenten 'hun eigen gezondheid in toenemende mate willen controleren'. Door de samenvoeging kan Healthtech 'nieuwe modellen ontwikkelen die uiteindelijk tot goedkopere en betere zorg moeten leiden'.

Philips verwacht volgend jaar door de maatregel honderd miljoen euro te besparen, en in 2016 nog eens tweehonderd miljoen euro. De herstructurering kost tussen 2014 en 2016 waarschijnlijk vijftig miljoen euro.