'Inhaalverbod op 80 kilometerwegen'

Niet meer inhalen op 80 kilometerwegen is noodzakelijk om verkeersdoden tegen te gaan. Ook moeten er lagere maximumsnelheden op alle provinciale wegen worden ingesteld. Daarvoor pleit het adviesorgaan Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) donderdag.

Op de 50 en 80 kilometerwegen vallen jaarlijks de meeste doden, aldus de SWOV. Vooral doorgaand verkeer zou op deze wegen moeten rijden, maar in de praktijk gebruikt ook veel bestemmingsverkeer of landbouwverkeer de wegen. Grote snelheidsverschillen zijn het gevolg, waardoor veel conflictpunten ontstaan, aldus het SWOV.

Het adviesorgaan pleit daarom voor extra maatregelen om de veiligheid op de wegen te garanderen. Zo is een inhaalverbod nodig, af te dwingen met een obstakel op de middenstreep, zo schrijft het AD donderdag. Ook verhoogde plateaus op kruispunten kunnen bijdragen aan de veiligheid.

Het SWOV waarschuwt verder dat enkelbaans 80 kilometerwegen vaak te smal zijn. Hierdoor voldoen veel wegen niet aan de richtlijnen. Bij veel veiligheidsmaatregelen is niet aangegeven wat het belang is voor de verkeersveiligheid. "Dit maakt het voor ontwerpers soms verleidelijk om van de richtlijnen af te wijken", aldus SWOV.