'Jongeren als Facebookgeneratie zien is riskant'

Het is riskant om te denken dat jongeren die hun ziel en zaligheid op Facebook zetten nooit behoefte aan privacy krijgen. "Privacy is voor hun generatie geen gepasseerd station. Hun schijnbaar roekeloze omgang met privégegevens op internet past bij hun ontwikkelingsfase en is vermoedelijk van voorbijgaande aard", concludeert Wouter Steijn in een onderzoek waar hij vrijdag op promoveerde aan Tilburg University.

De onderzoeker legde ruim zeventienhonderd Nederlanders van 12 tot 87 jaar vragenlijsten voor over hun gedrag op social media. Uit de antwoorden blijkt volgens hem dat hun gedrag vooral wordt bepaald door de ontwikkelingsfase die bij hun leeftijd hoort. "Adolescenten zijn vooral bezig met vrienden maken en het vormgeven van hun identiteit. Ouderen hebben die behoefte minder. Zij zijn meer bezig met de controle die zij hebben over hun data."

Het verschil in de omgang met social media wordt volgens Steijn vaak onterecht verklaard als generatieverschil. Dat de 'Facebookgeneratie' nu eenmaal andere waarden heeft, is volgens de onderzoeker een riskante gedachtegang. "De onderliggende gedachte is dat de ontspannen houding van jongeren ten aanzien van privacy hoort bij hun generatie en dus niet meer verandert. Door dat idee kunnen wetgevers en aanbieders van social media gaan denken dat privacy ook niet langer hoeft te worden beschermd."

Dat zou er in het ergste geval toe kunnen leiden dat privégegevens straks niet meer kunnen of mogen worden afgeschermd. Maar naarmate jongeren ouder worden, krijgen zij ook meer behoefte aan privacy, verwacht Steijn. Daarom is het volgens hem belangrijk dat sites als Facebook de mogelijkheid blijven geven om gegevens privé te houden. Op juridisch gebied moet privacy ook in de toekomst nog worden beschermd.

Het is volgens de onderzoeker nog te vroeg om met zekerheid te zeggen dat de behoefte aan privacy ook bij deze generatie met de jaren groeit. Daar is meer onderzoek voor nodig. "Social media zijn nu eenmaal een recent verschijnsel en de manier waarop mensen ermee omgaan is nog in ontwikkeling."

Het belangrijkste punt is volgens Steijn dat de Facebookgeneratie eigenlijk niet anders is dan eerdere generaties. "Het zijn gewoon jongeren die toegang hebben tot Facebook en daar datgene doen wat de voorgaande generatie op het schoolplein deed."