Online boodschappen doen neemt vlucht

Consumenten besteden dit jaar drie keer meer aan online boodschappen dan vorig jaar. Zo'n 660 miljoen euro aan levensmiddelen rekenen ze dit jaar via internet af. Dat meldt Deloitte vrijdag op basis van een enquête onder ruim 2400 consumenten.

Het aantal Nederlanders dat online zijn winkelwagen vult, is bovendien verdubbeld. Zes procent van de Nederlandse consumenten bestelt weleens boodschappen via internet, tegen drie procent vorig jaar. De gemiddelde online consument gaat per maand 1,75 keer online om boodschappen te doen. Vorig jaar was dat nog eens per maand.

Jaarlijks geven consumenten 33,6 miljard euro aan boodschappen uit. Twee procent daarvan gebeurt via online services, meldt onderzoeker Paul op Heij vrijdag.

Tachtig procent van de aankopen vindt plaats bij Albert, de online boodschappenservice van Albert Heijn. Het digitale monopolie van de grootgrutter uit Zaandam slinkt wel doordat er steeds meer concurrenten zijn die online boodschappendiensten aanbieden. Het groeiend aantal aanbieders is de voornaamste oorzaak van de stijging in het aantal consumenten dat digitaal boodschappen doet, aldus Op Heij.

Door de toegenomen concurrentie is het gemiddelde bedrag per bon dit jaar wel lager dan in 2013. Dat komt doordat aanbieders het minimale bestedingsbedrag hebben verlaagd of zelfs opgeheven om concurrerend te blijven. Wie online zijn boodschappenlijstje heeft afgewerkt, rekent gemiddeld 76 euro af.