Mobiele providers leveren weer omzet in

Aanbieders van mobiele telefonie hebben in een tegenvallend tweede kwartaal 8,2 procent omzet moeten inleveren in vergelijking met een jaar eerder. De totale omzet kwam uit 1,27 miljard euro. Dat meldde Telecompaper maandag. Vorig kwartaal was de omzet al negen procent gedaald. In het tweede kwartaal van vorig jaar zette de sector al zeven procent minder om op jaarbasis.

Vodafone en T-Mobile hebben in het tweede kwartaal weer wat marktaandeel afgesnoept van marktleider KPN, dat 1,7 procent verloor op jaarbasis. Het marktaandeel van Vodafone groeide met 1,1 procent, het aandeel van T-Mobile werd 0,8 procent groter.

Hoewel consumenten steeds meer mobiel internetten, weten aanbieders daar nog altijd geen omzetstijging uit te halen. Dat komt doordat er tegelijkertijd steeds minder gebeld en ge-sms't wordt, meldt Telecompaper. Die trend is al een aantal kwartalen zichtbaar.

Nederlandse consumenten sms'ten opnieuw minder en kozen vaker voor goedkopere sim-onlyabonnementen dan in het tweede kwartaal van vorig jaar. Ook gebruiken ze vaker wifi, zodat ze niet voor dataverkeer hoeven te betalen.

Hoewel de omzet dus op jaarbasis flink afnam, steeg die ten opzichte van het eerste kwartaal met 1,4 procent, toen de teller op 1,25 miljard euro bleef steken. Toch voorziet Telecompaper voor de rest van het jaar een omzetdaling van ongeveer zeven procent naar vijf miljard euro.

De onderzoekers verwachten dat de concurrentie in de telecommarkt verder toeneemt, zeker als Ziggo en UPC de komende maanden gaan fuseren. Brussel moet daar zijn goedkeuring overigens nog over uitspreken. Dat gebeurt pas over twee maanden. De 'aanhoudend zwakke economie' blijft op de achtergrond een negatieve rol spelen, stellen de onderzoekers.