Kletspraat over guacamoledip levert AH award op

Albert Heijn is uitgeroepen tot grootste 'kletsmajoor' vanwege een smoes over zijn guacamoledip. Die bevatte geen echte avocado maar slechts 0,7 procent avocadopoeder. De supermarktketen had zich verdedigd door te zeggen dat het niet echt om guacamole ging maar om een dipsaus. Albert Heijn wint daarmee de eerste Kletsmajoor Award, zo maakte de Consumentenbond donderdag bekend.

Albert Heijn kwam met de kletspraat op de proppen nadat de grootgrutter was genomineerd voor de 'Wall of Shame' van de bond. Ruim zevenduizend consumenten vonden het de slechtste smoes in de verkiezing. Het product is inmiddels uit de schappen gehaald.

Healthy People is tweede geworden met flauwekulpraat over sap van blauwe bosbessen en frambozen, dat eigenlijk grotendeels uit druivensap bestaat. Nadat het product was genomineerd liet de fabrikant weten het druivensap toe te voegen 'omdat het een uitstekende smaakdrager is'. De smoes over natuurlijke ingrediënten van Rivella is derde geworden.

De Kletsmajoor Award is onderdeel van de campagne Kletsplaatjes waarmee de Consumentenbond een einde wil maken aan producten met misleidende namen, onterechte beweringen op verpakkingen en andere 'flauwe' marketingtrucs van fabrikanten.

Ruim achttienduizend mensen brachten hun stem uit. Meer dan de helft van de fabrikanten die was genomineerd heeft het product aangepast of van de markt gehaald.

De campagne stopt, maar de strijd is nog niet voorbij, zegt Consumentenbond-directeur Bart Combée in een verklaring. "Het lijkt soms dweilen met de kraan open. Wij zijn dan ook in gesprek met het ministerie van Volksgezondheid over verbetering van de regels en de handhaving door de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit."