Aanklacht tegen Sony: PS4-game is niet 1080p

Wanneer je voor het eerst je PlayStation 4 opstart en het schijfje van Killzone: Shadow Fall erin propt, raak je misschien getraumatiseerd van het feit dat de game in multiplayer niet op native 1080p draait. Dit overkwam Douglas Ladore, die vijf miljoen dollar van Sony eist middels een groepsvordering.

Guerrilla Games legde eerder uit dat de game tijdens de multiplayer-modus 'temporal reprojection' gebruikt. Hiermee worden pixels uit voorgaande frames gebruikt om een volledig 1080p-beeld op het scherm te toveren. In Killzone: Shadow Fall wordt de helft van de pixels 'hergebruikt'. Zo kunnen de frames sneller gerenderd worden.

Volgens Guerrilla is de output van de game in singleplayer en multiplayer 1080p met 60 frames-per-seconde. Tijdens de multiplayer wordt deze output aangepast zodat de game op 60 fps blijft, maar nu is het niet meer 'native'. Het aantal pixels wat gerenderd moet worden is gehalveerd, waardoor er meer rekenkracht overblijft voor de rest. Multiplayer games zijn vaak een stuk hectischer dan de singleplayer-modus en eisen ook meer van de console.

Veel gamers vinden de vijf miljoen dollar belachelijk. Anderen vinden het prima, zij zijn namelijk van mening dat Sony keihard heeft gelogen over de 1080p-output. Wat vinden jullie?

De hele aanklacht is hieronder te lezen.