Graffiti weghalen kost NS miljoenen

De Nederlandse Spoorwegen zijn jaarlijks zeker vier miljoen euro kwijt aan het weghalen van graffiti op en in treinen. Vorig jaar moest het spoorbedrijf bijna honderdduizend vierkante meter verf verwijderen. Ook andere vervoerders moeten er diep voor in de buidel tasten.

Het gaat eigenlijk om nog veel meer dan die vier miljoen, aldus een NS-woordvoerder tegen Metro. "De kosten voor procesleiding, werkvoorbereiding, rangeerkosten en dergelijke, zitten hier nog niet eens in." Volgens de zegsman is de klant de dupe. "Er gaan voor ons veel tijd en middelen in zitten, die we graag anders zouden besteden."

Knooppunten en rangeerterreinen worden inmiddels steeds meer met camera's bewaakt. Wordt iemand betrapt, dan kunnen diens creaties met ander gespuit en geverf worden vergeleken. Graffiti-artiesten kunnen zodoende een extra schoonmaakrekening krijgen.

De Amsterdamse stadsvervoerder GVB is jaarlijks 6,5 ton kwijt. Het bedrijf probeert bussen, metro's en trams zo snel mogelijk schoon te krijgen om de kans op de zogenoemde 'terugziekick' te minimaliseren.

Het vervoersbedrijf kreeg vorig jaar overigens een heuse graffiti-overval te verwerken. Een groep van twintig gemaskerde jongeren blokkeerde op station Venserpolder de metrodeuren met fietsen en gaven binnen vijf minuten het hele metrostel een verfbeurt.