De endgame van Destiny is anders

Bungie wil met de endgame van Destiny een compleet nieuwe ervaring maken. Het moet actievol zijn en spelers moeten dingen doen die ze 'nog nooit eerder in een shooter hebben gedaan'. De endgame zal, onder andere, bestaan uit raids die je alleen kunt doen met zes vrienden.

Luke Smith, een schrijver van Bungie, beschrijft een aantal problemen die hij heeft met het klassieke raiden dat we kennen van MMO's: "Tijdens MMO-raids, waarvan ik er een behoorlijk aantal heb gedaan, ben je meer bezig met het vechten met de interface. Je worstelt met je add-ons. Je worstelt met klikken. Dat is geen actiegame."

Toch wil Bungie een aantal aspecten naar Destiny brengen, zoals teamwork en samenwerking tussen spelers. "Hoe bouwen we iets dat al die gevoelens, die we kennen van games zoals Warcraft en Everquest, naar boven brengt? Samenwerken, van elkaar afhankelijk zijn, teamwork, hoe breng je dat samen met een game waar je springt, schiet, granaten gooit en supers hebt? Hoe doen we dat, en hoe zorgen we ervoor dat iedereen daadwerkelijk een rol speelt tijdens de raid?"

Destiny

Het antwoord is raids. In een groepje van zes vrienden moet je een enorme, nieuwe omgeving betreden en de weg naar het einde vinden. De raids zijn zo gemaakt dat je steeds terug moet komen om beter te worden, en er is een dikke kans dat je de eerste keer hard faalt. De moeilijkheidsgraad gaat ook tijdens de raid omhoog. Het begin van een raid kan level 25 zijn, maar een stukje verder gaat het bijvoorbeeld omhoog naar level 26. Daarom wordt matchmaking voor de raids uitgezet: ze vereisen veel communicatie en samenwerking.

Smith licht dit verder toe: "Betere gear vinden is onderdeel van de reis door een raid. Je maakt een arsenaal van wapens zodat je kunt reageren op allerlei verschillende situaties waarin je terechtkomt."

Er zijn geen hulpmiddelen in een raid. Er zijn geen waypoints die vertellen waar je naartoe moet gaan. Je bent op elkaar aangewezen om zo ver mogelijk te komen en moet zelf alles ontdekken. De strikes duren maximaal ongeveer een uur, maar een raid kan al snel meerdere uren duren.

"Zodra het eerste deel van het verhaal dat wij willen vertellen is afgelopen, willen we dat de speler gelijk door kan gaan in de gamewereld. Wij willen dat jouw motivaties als speler overeenkomen met de motivaties van het personage waarmee je zo lang hebt gespeeld. Voor ons begint de endgame dus gelijk op level 20."