Frozen lokt Amerikanen massaal naar Noorwegen

Amerikaanse toeristen trekken door het succes van de film Frozen massaal naar Noorwegen. Dat blijkt donderdag uit cijfers van Noorse reisorganisaties. Sinds de première van de Disneyfilm in november vorig jaar is het aantal reizen naar het Scandinavische land sterk toegenomen. De makers van de film lieten zich inspireren door het ruige Noorse landschap.

Amerikaanse toeristen willen de fjorden en bergkammen uit de film met eigen ogen zien, zegt toerismebureau Visit Norway. Het aantal geboekte overnachtingen in hotels steeg afgelopen kwartaal volgens de organisatie met 37 procent. Tegelijkertijd verkochten tourorganisaties veertig procent meer reizen en nam het aantal vluchten van New York naar Oslo met 57 procent toe.

"We merkten al in november en december een enorme groei vanuit de Verenigde Staten," zegt de woordvoerder van het toerismebureau. "Vlak nadat we in oktober begonnen met onze marketing met Disney." Vooral in de fjordregio's is de toename duidelijk, maar ook in Oslo en het noorden groeit het toerisme vanuit Noord-Amerika volgens Visit Norway aanzienlijk.

De film is zonder twijfel de aanjager van het succes, zegt ook een woordvoerder van Wilderness Travel, dat reizen naar Noorwegen organiseert. "Mensen hadden deze opmerkelijke landschappen nog nooit eerder gezien." Ook filmbedrijf Disney zelf speelt in op de Noorse rage. Het bedrijf biedt fans weekreizen naar Noorwegen aan voor ruim vijfduizend dollar (3700 euro) per persoon.