Goed weer gunstig voor webwinkel Zalando

Zalando heeft in het eerste kwartaal ruim een derde meer verkocht dan een jaar eerder. De omzet lag dankzij het goede weer 35 procent hoger op 501 miljoen euro. Dat heeft de Duitse webwinkelreus vrijdag bekendgemaakt.

Vorig voorjaar had Zalando met een omzet van 372 miljoen euro juist last van het relatief koude voorjaar. Het bedrijf verbeterde in het eerste kwartaal de winstmarge 'significant'. Het bedrijf maakte geen nettoresultaat bekend.

Zalando profiteerde naar eigen zeggen van de verbeterde afhandeling van producten, omdat het gedeeltelijk de distributie in eigen hand heeft genomen. De bouw van een tweede eigen logistiek centrum verloop volgens plan. Daarnaast verkocht Zalando ook meer kleding en schoenen, omdat in aantal landen het mogelijk werd om producten af te halen.

De websites van Zalando, dat actief is in vijftien Europese landen waaronder Nederland, werden tijdens de eerste drie maanden van het jaar 332 miljoen keer bezocht. Het aantal actieve klanten steeg tijdens het kwartaal van 10,3 naar 13,5 miljoen. Ongeveer 38 procent van de bezoeken werd gedaan via een smartphone of tablet. Zalando wil in de zomer een mobiele app introduceren.

Voor het gehele jaar streeft het bedrijf er in principe naar om eindelijk quitte te draaien, maar bestuurder Rubin Ritter gaf in de toelichting vrijdag aan dat dit waarschijnlijk niet wordt gehaald. Met de positieve start van het jaar is echter wel 'een belangrijke stap' gezet.

Het in 2006 opgerichte bedrijf ging in het cijferbericht niet in op de geruchten deze week dat het bedrijf in het najaar naar de beurs wordt gebracht. De Frankfurter Allgemeine Zeitung berichtte donderdag dat het bedrijf al zakenbanken zou hebben ingehuurd. Er gaan al maanden geruchten dat Zalando naar de beurs wil.