Treinkaartje in spits wordt duurder

Treinreizigers moeten straks in de spits tot tien procent meer voor hun kaartje betalen dan nu het geval is. In daluren moeten de kaartjes juist goedkoper worden. Dat staat in nieuwe vervoersafspraken die de NS met staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu Wilma Mansveld (PvdA) heeft gemaakt, schrijft het AD woensdag.

De NS werkt aan een voorstel voor de invoering van zogenoemde tariefdifferentiatie. Mansveld zegt in de krant te willen bereiken dat reizigers die niet in de spits hoeven te reizen, vaker in de daluren de trein nemen."Dat kan ook vaker, door flexwerken." Consumentenorganisaties mogen hun mening over het plan nog geven. Ook voor het goederenvervoer wordt aan flexibele tarieven gedacht.

Met de NS en spoorbeheerder Prorail heeft Mansveld verder afgesproken dat sprinters die lange ritten maken snel worden uitgerust met een toilet. Daarna volgen de stoptreinen die kortere ritten maken. Verder moet de NS straks bij een storing binnen een uur voor vervangend vervoer zorgen. De intercity's moeten in de toekomst tot 01.00 uur doorrijden. Nu stopt de dienstregeling vaak rond middernacht.

Verder wil Mansveld de maximale boete die de NS kan krijgen voor achterblijvende prestaties verhogen. De bewindsvrouw zegt in de krant dat deze boetes niet ten koste moeten gaan van investeringen. "De boetes die we als overheid innen, moeten terug naar de reiziger. Hoe precies, daar moeten we over nadenken en praten met de consumentenorganisaties."