'Supermarkten weren leeftijdscontrolesysteem'

Supermarkten weren een nieuw effectief leeftijdscontrolesysteem uit vrees dat hun omzet fors daalt. Dat stellen verschillende franchisers volgens het Radio 1-programma Argos. De Autoriteit Consument en Markt heeft volgens het programma informatie opgevraagd om na te gaan of supermarkten een kartel hebben gevormd dat de komst van het systeem tegenhoudt.

In een brief aan staatssecretaris van Volksgezondheid Martin van Rijn (PvdA) vergelijkt oud-topman van C1000 Jan Hovers de situatie met de bouwfraude, omdat er nu ook sprake zou zijn van 'stilzwijgende loyaliteit' naar elkaar.

Hovers was eerder voorzitter van de Regieraad Bouw, die de relatie tussen de overheid en de bouwsector na de bouwfraude moest herstellen. Hij is nu toezichthouder bij De Nederlandsche Bank en bij Ageviewers, het nieuwe systeem dat drankverkoop aan jongeren moet voorkomen.

Iedereen die alcoholische dranken wil afrekenen, wordt bij dit systeem met een videoverbinding in beeld gebracht bij een medewerker op afstand in een controlecentrum. Als niet meteen overduidelijk is dat de klant meerderjarig is, wordt gevraagd of hij een identificatiebewijs op een terminal wil plaatsen. Zo moet worden voorkomen dat jongeren drank kopen.

Een voordeel aan het systeem zou zijn dat caissières niet meer door klanten kunnen worden geïntimideerd om alcohol mee te geven, zij gaan daar immers niet meer over. Uit onderzoek van de Universiteit Twente bleek volgens het programma eerder dat het systeem vrijwel waterdicht is.

Uit onderzoek in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid bleek eerder nog dat bijna de helft van de pogingen van minderjarigen om drank te kopen slaagt, terwijl aan hen niet mag worden verkocht. De brancheorganisatie voor supermarkten CBL zou officieel geen standpunt innemen over oplossingen voor het probleem, maar de supermarkten zelf zijn volgens Argos negatief over het systeem in gesprekken met de overheid en de drankindustrie.

Zo zouden Jumbo en C1000 stellen dat een proef met het systeem in Alphen aan den Rijn 'extreem veel irritatie' bij klanten opriep. De betrokken ondernemer, Edwin ten Brink, stelt volgens het programma echter dat er bij relatief weinig klanten irritatie was. Het was volgens hem redelijk eenvoudig klanten ertoe te bewegen met het nieuwe systeem af te rekenen.

Inkopers van Albert Heijn en C1000 bekeken het systeem in 2007 en ook zij waren volgens Argos enthousiast. Intern vonden ze echter geen gehoor, stelt oud-directielid Arjan Both van Albert Heijn in het programma. Net als andere franchisers vermoedt hij dat de supermarkten omzetverlies vrezen.