Vliegmaatschappijen VS bestookt met bomtweets

Tientallen mensen hebben maandag Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen bestookt met tweets waarin bomexplosies in vliegtuigen worden aangekondigd. Ze reageerden daarmee op het bericht dat een Nederlands meisje van 14 is aangehouden nadat ze in het weekeinde voor de grap aan American Airlines had geschreven ze een aanslag zou plegen.

In de tweet, geschreven in het Engels, deed het meisje zich voor als Ibrahim uit Afghanistan. Ze zei dat ze deel uit maakte van Al-Qaida en dat ze op 1 juni 'iets groots gaat doen'.

American Airlines reageerde direct op de tweet. De luchtvaartmaatschappij stelde de dreigementen serieus te nemen en haar gegevens door te spelen naar de FBI.

Het meisje liet snel weten dat het een grap was en dat ze een stommiteit had begaan. Ze gaf aan spijt te hebben en bang te zijn.

Het meisje werd aangehouden nadat ze zich op een politiebureau in Rotterdam had gemeld. Een woordvoerder wilde niet ingaan op de vraag of ze na verhoor nog vast blijft zitten.

Twittergebruikers haalden meteen hun gram, niet alleen bij American Airlines, maar ook bijvoorbeeld bij Southwest, allemaal onder het mom van een 'grap'.

The Washington Post schrijft op zijn website dat vliegmaatschappijen dreigementen altijd serieus moeten nemen, hoe kinderachtig ze ook lijken. Ze moeten door politie en maatschappijen worden nagetrokken. De krant stelt dat dit niet alleen een verspilling van belastinggeld en mankracht is, maar ook bij maatschappijen iedere lust doet vergaan om via Twitter met hun klanten te communiceren. "Wat, zoals menig Twitter-gebruikende reiziger weet, zo'n beetje het enige fatsoenlijke kanaal voor klantenservice is dat nog is overgebleven."